fredag den 17. september 2010

Verdens værste arbejdsopgave!

... er at rette stile! JEG HAAAAAAADER DET! men det skal jo til - ellers blir de unge aldrig bedre til engelsk (og mig selv heller ikke for den sags skyld...) Så nu sidder jeg og har gang i alle mulige overspringshandlinger: blog, blog og blog f.eks...
Hvad er det egentlig som er så træls ved stile-retning? Jeg tror det er inertien i det - de evindelige fejl, de ubehjælpsomme sætninger - og det at jeg har den oplevelse, at alle mine rette-guldkorn er spildte Guds ord på Balle-Lars. For: 1)de elever, der bruger omvendt ordstilling i deres 1. stil i år, bruger det næsten med statsgaranti osse til prøven til sommer. Og: 2)dem der er i tvivl om hvorvidt flertals-formen af roof er roofs eller rooves, er OSSE i tvivl til sommer (lissom læreren - der må slå det op HVER GANG, for at komme i tanke om hvorvidt det er det ene eller det andet). Find selv på flere svar - der er nok at ta af!!!
MEN, spør den opmærksomme læser så nu - HVORFOR skal de stakkels elever (og den stakkels lærer, ikke mindst) så plages med de dér stile??? Jeg er bange for, at det politisk korrekte svar er, at hvis man ikke bruger sproget og øver sig, så blir man ikke bedre. ADR! Hader når der kommer den slags lærer-floskler ud af min mund (osse selvom det jo er så sandt som det er sagt!)

p.s. pluralis-formen af roof er roofs - med mindre du er fra New Zealand eller taler en særlig US-dialekt... ja, jeg måtte jo lige slå det op...

1 kommentar:

  1. Altså umiddelbart lyder stile rettelser ikke som den mest ophidsende fredags aktivitet...deri må jeg give dig medhold!!! :-) Men så er det jo godt med diverse aflednings manøvrer og oversprings handlinger til afveksling...som f.eks. blog...blog...og mere blog...hi hi:-)
    Håber du får en dejlig fredag trods alt..
    Kh. Malene

    SvarSlet