onsdag den 22. september 2010

En omgang pep til hele baren, tak!

Jeg ku godt tænke mig at bestille en ordentlig runde pep og overskud - og så ville jeg gi videre til alle de af mine kolleger, der lige nu er trætte (og måske osse en aning mismodige - folkeskolen har trange kår de nærmeste år - der er kort fortalt ikke penge til en skid af det sjove (lejrskoler, f.eks.) samt en hel del af det nødvendige (tid til forberedelse samt specialundervisning og støtte). Hvad er det lige der sker??? Troede vi var et land, der satsede på vores eneste konkurrencedygtige ressource: VIDEN...
naaaaah, jeg må ha hørt forkert.
Så hvad skal vi folkeskolelærere nu - dem af os der har job??? Løbe stærkere, undervise flere børn og i flere lektioner om ugen, stresse endnu mere over alt det vi ikke når (men som vi SKAL nå) - og blive gamle, trætte, nedslidte og evt. desillusionerede før tid! HEP - hvor det kører!
Okay, jeg kan godt høre det blev et lidt syrligt drops jeg lige droppede her - men mit udgangspunkt er faktisk, at de lærere jeg samarbejder med er UFATTELIGT dygtige til det de laver, og jeg under dem alle de bedste arbejdsvilkår i verden. Men når vi sidder over frokosten, og i ramme alvor causerer over hvor vores fremtidige jobs kunne være (vi var omkring pakkepost, skraldemænd, æbleplukker, boghandler og lign.) - så blir jeg trist til mode... Jeg elsker mit job, men jeg vil faneme hellere køre med pakker end arbejde i den forarmede nedskærings-skrantende folkeskole som politikerne vist vil ha!
Så jeg ringer lige med klokken for en runde af det go´e humør til hele huset! "Ska du ha en stänka???"

6 kommentarer:

  1. En stänka til mig, tak.....(måske skulle man se et afsnit BECK).
    Det er fortvivlende tider. Lige før efterårsferien offentliggøres, hvem der skal fyres på min skole til næste skoleår. Det er så trist.

    SvarSlet
  2. Kære Lisbeth

    Det er meget fortvivlende tider som Eva skriver....jeg ville ønske at jeg kunne sende alle lærere en kæmpe pose energi!! Og at regeringen snart fatter at der ikke kan spares mere, men at det måske var en ide at "smide" en masse penge i den danske folkeskole....for den skulle jo være den bedste skole i Danmark (verden). Jeg har stor respekt for jer der stadig kæmper!
    Knus og stor beundring
    Heidi

    SvarSlet
  3. Jeg tilslutter mig Æblekinders kommentar, og håber du, dine kolleger og alle de andre der stadig kæmper for at holde folkeskolen ved lige, formår at holde gejsten oppe trods alt!

    SvarSlet
  4. Hej Eva, Heidi og Julia - vi snupper en stänka og en kamp mere for en af de vigtigste arbejdspladser i landet. Tak for opmuntring ;-) KH Lisbeth

    SvarSlet
  5. Jeg forstår, hvad du mener. Jeg har mødt en del dygtige og engagerede lærere, men jeg har desværre også set resultatet, når udbrændte og stressede lærere forsøger at få tingene til at hænge sammen.....det er ikke noget kønt syn, skulle jeg hilse at sige. Mange børn bliver helt tabt på gulvet på den konto, og det er i mine øjne det værste, der kan ske. Så du og dine kolleger har min sympati og opbakning ;o)

    SvarSlet
  6. Suk..Bliver sgu så trist..Det minder mig om, hvorfor jeg bla valgte at stoppe som pædagog.

    SvarSlet