onsdag den 16. marts 2011

Noget om at bo i et randområde...

Jeg er netop nu i færd med et undervisningsprojekt i samfundsfag om udkantsdanmark. Inspirationen har jeg fået fra viden.jp.dk/undervisning - mange gode links og også skræmmende læsning, når man pludselig kan se at man bor i en af de sorte klatter på Danmarkskortet. Jeg bor angiveligt i "et pendlingsopland til en by med mindre end 20.000 indbyggere og med langt til nærmeste storby"... Lyder så trøstesløst og en lille smule uddødt&affolket. Sådan syns jeg jo ikke Grenå er... Men alligevel: Sygehuset lukker ned... I den fjerne ende af gågaden breder butiksdøden sig... De store fabrikker lukker og folk går arbejdsløse...
Tomme, forfaldne huse har vi ikke så meget af - men liggetider hos ejendomsmæglerne kan da godt være flere ÅR!
Vagtlægen bor i Randers, 60 km herfra - og hvis ungerne kommer til skade, skal de sørge for at det sker inden kl. 15, for ellers er "nærmeste" skadestue osse 60 km væk. Meget mærkeligt, når man har været vant til at kunne GÅ over på Riget, når man skulle føde o.lign... Men osse lærerigt. For mig er udkantsdanmark ikke længere en fjern fiktion. Det er her mit liv er nu - og det har både fordele og ulemper...

1 kommentar:

  1. Nu bor jeg ude i det "rigtige" udkants Danmark, hvor kommunen må rage husene ned fordi de er de rene rottereder..vores lokale skole lukker om et par måneder...og det er desværre en ond cirkel, for når først skolen og dagligvarebutikken er væk, så er resten af landsbyen ligesom lidt dødsdømt...Damm!

    SvarSlet