torsdag den 10. juni 2010

jeg - en løber?!?


Jeg er midt i en identitetskrise: er jeg ved at udvikle mig til at blive løber? Jeg, der ALDRIG troede jeg sku løbe efter andet end lækre mænd og bussen i en snæver vending? Jeg, der har forsvoret at jeg nogensinde sku komme til at holde af at bevæge mig hurtigere end højst nødvendigt? Jeg - en couch potato af rang!
Men i dag - lige netop i dag - er der kommet noget nyt i spil - en transformation er på vej, og den er mere skræmmende end man måske lige sku tro...
I dag har jeg været ude på min 4-kilometer-rute (allerede dér stikker løberen sit lille ansigt frem - "min" rute - som om det var andet og mere end en vej i en by, der tilfældigvis lægger asfalt til mine prustende luntetrav) - og jeg løb HELE VEJEN (altså undtagen lige et lille-bitte stykke på ca. 2 min. hvor mine ben var ved at falde af og jeg lige måtte ned og gå...). Det er en voldsom forbedring på de godt og vel 1½ måned jeg har løbet. I starten ku jeg gå 2 min., løbe 1½, gå 2, løbe 2 o.s.v. - det var en god dag, hvis jeg var oppe at løbe 4-5 min. i streg. Men i dag - fuldstændig anden fornemmelse! Ikke noget i nærheden af adrenalin-sus og runners high - nej, mere sådan i retning af "hvorfor egentlig gå, når man nu kan løbe?" (Måske osse foranlediget af den silende regn...) Benene bar, og jeg bare løb og løb (altså bortset fra de bitte-små 2 min., ik´?)
Så hvad gør jeg nu? Skal jeg krybe til korset, og indrømme at jeg er ved at blive en af dem/jer/os/vi??? Skal jeg nu til at acceptere mig selv som løber? Sige sætninger som "Vi, der løber...", "nede i min løbeklub" eller omtale mit datidige jeg som "inden jeg blev løber..." Arrgh, det er sgu en stor omvæltning, I kid you not! For så forpligter det jo. Så skal jeg jo vise fremdrift, forbedring, skære minutter af min tid, øge min distance, deltage i løb, interessere mig for løbegrej og integrere mærkelige ord som "vindmodstand, pronation, sukkerkold og åndbarhed" i mit ellers fine, dækkende ordforråd, ik´??? Er det ikke det vi gør - vi, der løber???

6 kommentarer:

  1. Hehe fantastisk indlæg, jeg går selv i præcis de samme overvejelser :) Er dog ikke nået til at løbe hele vejen på "min" 4,5 km rute endnu, men måske jeg skulle prøve det der regnvejr i aften :) Synes du er sej! :)

    SvarSlet
  2. Hej Clemme/Trine - tak for dit søde svar - hvor er det rart at der er andre end mig der går gennem ham-skiftet ;-) jeg anbefaler varmt det dér regnvejr - prøv det, prøv det. Kh Lisbeth

    SvarSlet
  3. De "rigtige" løbere jeg kender, snakker hele tiden om "PR" (læs: personlig rekord). Så længe du ikke hele tiden flasher din PR, så må du gerne springe ud. At løbe er fedt.

    (Nogen gange, ti,hi)

    SvarSlet
  4. Løb du bare; hellere det end så meget andet - tænk at have noget at gå op i, vi andre (der ikke løber), kan jo kun snakke med om alt det der ikke er løb, på den måde må det give en ekstra dimension til ens dannethed, noget ekstra man kan dele ud af, bidrage med, og fortælle om!

    Jeg misunder dig, lige meget om du er en løber, der stadig er i skabet, eller en af dem, der er sprunget ud ;-)

    SvarSlet
  5. Kære Lisbeth
    Tillykke det sgu flot!
    Du er sej...kald det hvad du vil, men en couch potato er du ikke mere :)
    Godt gået!
    Fantastisk indlæg :)

    SvarSlet
  6. Hej damer - tak for opbakningen!Eva: jeg tror altså aldrig jeg blir sådan en m. en PR - det lyder lissom lidt pinligt når man sådan henkastet siger: "Nåja, så har jeg jo barberet yderligere 30 sek. af min PR så den nu er blevet reduceret til 32 min - på 4-kilometeren!" - ik? Kh lisbeth

    SvarSlet